Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Bibliocounseling Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 4 Baubau
Keywords:
Bimbingan Kelompok, Bibliocounseling, Motivasi BelajarAbstract
This study aims to examine group guidance with Bibliocounseling techniques to increase students' learning motivation. The main problem in this study is the effectiveness of group guidance services with Bibliocounseling techniques to increase student learning motivation in class VIII SMP Negeri 4 Baubau. The research method used Pre-Experimental with the form of One-Group Pretest-Postest Design: One-Group Pretest-Postest Design and used a quantitative approach. The population in this study was 24 students. The sampling technique used purposive sampling technique with a sample of 12 students. The data analysis technique in this study used the Wilcoxon test. This research resulted in: 1) General profile of Learning Motivation of Class VIII Students of SMP Negeri 4 Baubau: 2) Students' learning motivation has increased based on the wilcoxon test of 0.028 at a significant level of value <0.05 or (p<0.05),; 3) group guidance Bibliocounseling techniques proved effective for increasing student learning motivation.
Downloads
References
Afriani, D., Folastri, S., & Syahputra, Y. (2020). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di SMKN 59 Jakarta. Psychocentrum Review, 2(2), 98–106. https://doi.org/10.26539/pcr.22356
Ahmad, R., & Kurniawan, U. T. (2022). EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK METODE FIELD TRIP UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PERENCANAAN KARIR SISWA KELAS XI DPIB SMKN 2 BAUBAU. Frame (Jurnal Ilmiah Mahasiswa), 1(02), 53-58.
Arianti. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284
Emda, A. (2017). KEDUDUKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN. 5(2).
Edison, E., Husniah, W. O., & Sarjun, S. (2024). Efektivitas Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Modeling Untuk Meningkatkan Perencanaan Karir Siswa Di MAN 1 Baubau. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 17810-17825
Hariyadi, S. (2018). Biblio-Konseling Berbasis Cerita Rakyat sebagai Alternatif Layanan kepada Siswa. 3(November), 456–466.
Masuku, R., & Ulfa, M. (2023). EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENGURANGI KECENDERUNGAN KECEMASAN AKADEMIK SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 4 SATAP TALIABU TIMUR SELATAN. Frame (Jurnal Ilmiah Mahasiswa), 2(01), 71-80.
Muhammad, M. (2016). PENGARUH MOTIVASI DALAM PEMBELAJARAN Maryam Muhammad MTs Negeri Tungkob Darussalam Kabupaten Aceh Besar. 4(2).
Nurhasanah, & Romiaty. (2021). Penerapan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Media Audio- Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X Mipa V Pada Masa Pandemi Di Man Kota Palangka Raya. 5(2), 213–231. https://doi.org/10.21043/konseling.v5i2.10789
Rahmawati, D. (2021). PENERAPAN BIBLIOCOUNSELING UNTUK MENINGKATKAN RESILIENSI DIRI (SELF RESILIENCE) PESERTA DIDIK DI MASA PEMBELAJARAN DARING DWI. 1(3), 122–131.
Setiawan, K., Susilo, A. T., & Suryawati, C. T. (2021). Pengembangan Panduan Bibliokonseling Untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa SMA. 5(2).
Setyosari, P. (2016). Metode Penelitian Pendidikan & Pengembangan. Prenada Media.
Simbolon, J. (2020). PENERAPAN METODE LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK. 13(1), 77–88
Yumna, W. O., Husniah, W. O., & Kurniawan, U. T. (2022). BIMBINGAN KELOMPOK MELALUI TEKNIK TOKEN ECONOMY UNTUK MENGURANGI KECANDUAN MEDIA SOSIAL SISWA. Frame (Jurnal Ilmiah Mahasiswa), 1(01), 22-28.